Ortak batarya standartlarının sağlanması için çalışmalar düzenleyen Çin hükümeti, dünyanın en büyük elektrikli otomobil pazarına yeni bir boyut getirmek istiyor.

Son iki yılda hissedilir bir ivmelenmeyle gündemlerin ana maddesi olan elektrikli otomobil dünyası, 2030’a kadar milyonlarla konuşacağımız satış adetleri hedefinin de merkezinde. Özellikle Tesla‘nın hamleleriyle hızlanan bu çeşitlilik, 2020 ile birlikte tüm küresel üreticilerin en az bir modelle katılacağı geniş bir pazar halini alacak. Hal böyle olunca da batarya üretimi, şarj altyapıları ve teknolojileri gibi yeni ihtiyaç alanları doğuyor. Bugün kullanıcı cephesinde bir elektrikli otomobili satın alma konusundaki yegane tedirginlikse menzil ve şarj süreleri.

Aslında bu durumu çok daha erkenden çözebilecek bir seçenek geçtiğimiz yıllarda çokça konuşulmuştu. İnşa edilecek özel noktaları üzerinden kullanıcıların bataryalarını kolaylıkla değiştirip yollarına devam etmesi üzerine oluşan bu fikir ilk başta herkesin kulağına gayet mantıklı gelmişti. Lakin sürecin uygulanma kısmı ise düşünüldüğü kadar pembe bir senaryo değildi.

Elektrikli otomobil dünyası Çin’de yeni bir boyut kazanabilir

2013 yılında Amerika merkezli Better Place şirketinin “batık girişimiyle” sükse yapan fikir aslında 2016 yılında Tesla’nın da gündemine geldi. Sonradan iptal edilen süreç için gösterilen yegane problem ise, her üreticinin kendi altyapısına göre batarya tasarımını tercih etmesiydi. Ortak bir batarya standartının belirlenmesinin mümkün olmadığına inanan Amerikalılar fikri tümüyle rafa kaldırdı. Lakin bu durum Çin sınırları içerisinde bahsedildiği kadar karamsar değil.


EP9 modeliyle dünyanın en hızlı elektrikli otomobilini üreten Çinli NIO, 2019’da SUV modelleriyle de ürün gamını çeşitlendirmek üzerine karşımıza çıktı. Elektrikli Formula’da da mücadele eden marka aynı zamanda ülkesindeki değiştirilebilir batarya opsiyonu konusunda oldukça popüler. Çin hükümeti de NIO gibi markaların uygulamalarını artıracak, ortak bir batarya standartının getirecek ve kullanıcıların araçlarının bataryalarını sadece 3 dakikada değiştirip yollarına devam etmesini sağlayacak bir planın hazırlığında.


Geçtiğimiz süreçte elektrikli otomobil üreticilerine verdiği teşviklerle de akıllarımızda yer edinen Çin hükümetinin bu alanda yine benzer politika izleyeceğini söylemek mümkün. Ülkenin en büyük üreticilerinden birisi olan BAIC‘in 15 farklı şehirde oluşturduğu 187 batarya değişim noktası, 15.000 üzerinde taksi için hayat kurtarıcı nitelikte. Konuyla ilgili raporlara baktığımızda, BAIC grubunun 3.000 batarya değiştirme noktasının yarım milyon elektrikli aracın ihtiyacını karşılayabileceğine dair açıklamaları da karşımıza çıkıyor. NIO’nun günlük ücret karşılığında kullanıcılarına sunduğu 125 batarya değişim noktası da bu ekosistemdeki yardımcılardan.

Elektrikli araç satışlarında dünyanın en büyük pazarı konumunda olan Çin’in, hükümet destekli adımı diğer pek çok ülkeye örnek olabilir. Marka veya model gözetmeksizin araç sahiplerinin istedikleri istasyonda pillerini değiştirmelerini sağlayacak olan tek standart uygulaması, beraberinde daha uygun fiyatları da getirebilir. Çünkü sistem, içerisinde kullanıcıların sadece otomobile para ödediği ve bataryalarını diledikleri gibi kiralayabildiği bir modele de olanak tanıyor. Halihazırda hükümet kanadında çalışmalar devam ederken, vergi düzenlemelerinin nasıl yapılacağı da merak konusu.