Dünya devleriyle ortak çalışan Çin merkezli CATL şirketi elektrikli otomobil dünyası için geliştirdiği yeni sistemle adından söz ettirecek.

2019 yılı pek çok dünya devi için elektrikli otomobil bazında ilk modellerini sergilediği bir yıl olarak hafızalarımızda yer edindi. Çok ciddi yatırımları da beraberinde getiren bu modeller aslında kendisinden sonra gelecek büyük planın sadece bir parçası. Günümüz küresel dünyasında maliyetleri düşürmenin de bir hayli önemli olduğunu gördüğümüzde, elektrikli modellerle birlikte ortaklıklar da kaçınılmaz oldu. Kimi üreticiler özellikle batarya konusunda Panasonic ve LG Chem gibi tedarikçilerle anlaşma imzaladı. Kimileri ise batarya sistemlerini kendi içerisinde geliştirmek üzere adımlar attı. Çin’in en büyük lityum-iyon batarya üreticisi Contemporary Amperex Technology, çalıştığı dünya devleri başta olmak üzere kullanıcıların da dikkatini çekecek bir teknolojiyle karşımıza çıkıyor. CTP (Cell to pack) olarak isimlendirilen bu yapıyla birlikte maliyet ve veririmlilik gibi iki temel alanda ciddi iyileştirmeler vadediliyor.

CTP teknolojisinin elektrikli otomobil modellerine etkisi

Daha uygun fiyata daha verimli batarya iddiasını taşıyan sistem, aslında elektrikli otomobillerdeki sistemi daha da sadeleştirerek yola çıkıyor. Günümüz dinamiklerine baktığımızda bataryaların içerisindeki hücrelerin kontrolü ve yönetilmesi için paket ve modüllere ayrı ayrı entegre edildiğini görüyoruz. Bu paralelde her bir hücre kümesi bir modülü, modül kümesi ise paketi oluşturuyor. Çinli şirketin bu ekosistem içerisinde elemine ettiği adımla birlikte pil modülleri süreci atlanarak hücrelerin doğrudan paketlere entegre edilmesi sağlanıyor. Şirketin 70’den fazla patentli teknolojisini uygulayarak hayata geçireceği bu yapı; alan kullanımını yüzde 20, pillerdeki parça miktarını yüzde 40 oranında azaltma potansiyeline sahip. Günümüz standartlarında kıyasladığımızda kilogram başına 180 Wh olan batarya sistemleri CTL ile 200 Wh/kg’a kadar çıkabiliyor. Şirket mühendisleri enerji yoğunluğunu 2024 itibarıyla 350 Wh/kg’a çıkarmayı hedeflediğini de özellikle belirtiyor. Hızlı şarj sistemleri konusunda da çok ciddi çalışmaları bulunan Contemporary Amperex Technology; BMW, Volkswagen, Daimler, Jaguar Land Rover, Volvo, Honda ve Toyota gibi devlerle ortaklık süreçleri yürütüyor.