Virginia Üniversitesi profesörleri ve araştırma ekibi tarafından testleri yapılan ürün, mesleklerinden ötürü hava kirliliği ile daha fazla karşılaşanlar için oldukça işlevsel.

Küresel iklim politikalarının ana maddelerinden birisi olan hava kirliliği için atılan adımların kısa ve uzun vadeli hedeflerle desteklendiğini görüyoruz. Elektrikli araçların fosil yakıtlı örneklerinin yerini alma konusunda emin adımlarla ilerlediği bu süreçte, ulaşım başlığı altında ciddi bir iyileşme bekleniyor. Bu konuda çözüm geliştirme konusunda çalışan ekipler, gelişen teknolojinin de yardımıyla ileriye daha umutla bakmamıza yardımcı olma yolunda ilerliyor. Amerikan Ulusal İş Sağlığı ve Güvenliği Enstitüsü tarafından 2,3 milyon dolarlık ödülle desteklenen Virginia Tech Devlet Üniversitesi araştırmacılarının üzerinde çalıştığı yeni proje de bu listede üst sıralara oynamaya aday. İranlı Profesör Masoud Agah başkanlığında gerçekleştirilen iWAVE isimli teknolojik ürün giyilebilir bir kirlilik analizörü olarak nitelendiriliyor.

Hava kirliliği ölçümleri yeni teknolojiyle çok daha sağlıklı ve hızlı yapılabilecek

Gaz kromatografisi (ayrışmadan buharlaşabilen bileşikleri inceleme yöntemi) üzerine gerçekleştirdiği araştırmalarla adından söz ettiren Agah, hava kirliliğininden mesleki olarak normal insanlardan çok daha fazla etkilenen çalışanlar için bir an evvel etkili bir stratejinin gerçekleştirilmesi gerektiğinin altını çiziyor. Bunun içinse ortamda bulunan kirlilik oranın anlık bazda kusursuz şekilde ölçülmesi gerekiyor. Mevcut uygulamada bir hava numunesinin toplanması, numunenin laboratuvara taşınmasını ve ölçümleri yapmak için maliyetli ekipmanlardan faydalanılması gerekiyor. Bunun oldukça zorlu ve zaman alıcı bir süreç olduğunu dile getiren araştırmacı, elde edilen sonuçlarınsa yalnızca bir çalışanın ortalama bir ölçüde maruz kaldığı kirliği havayı verdiğini ve bunun yetersiz olduğunu dile getiriyor.

iVAWE projesinin araştırma ortaklarından birisi olan Çevre Mühendisi Linsey Marr; “Özellikle kamyon şoförleri ve lojistik alanında çalışanlar yoğun karbon salınımlı dizel motorların egzoz gazlarına maruz kalıyor. Yapılan araştırmalarda bu işlerde çalışanlardaki akciğer kanseri riskin oldukça yüksek olduğunu görüyoruz. Dizel motorlardan salınan partiküller gazların karmaşık oluşumu. Bu bileşiklerin bazılarının doğrudan kanserojen olduğu biliniyor. Bir kısmı üzerinde de şüpheler var. iWAVE ile birlikte bu bileşiklerin bazılarını ölçmeye odaklanıyoruz.” ifadeleriyle projesi özetliyor.

Virginia Tech Devlet Üniversitesi

Projenin bir diğer ekip üyesi olan Profesör Leyla Nazhandali ise iWAVE’nin teknik özelliklerini; “Üründe mikroelektromekanik ve mikro gaz kromatografisi gibi en son teknolojilerden fayalanıyoruz. Entegre sistem içerisinde düşük güç ve maliyetli mikro gaz analizörü yer alıyor. Sistem, programlanabilir altyapısı sayesinde önceden tanımlanmış olanın sınır limitlerinin üzerinde maruziyet durumu gözlemlendiğinde alarm verecek.” cümleleriyle ifade ediyor.

iWAVE’nin test sürecini ve performansını gözlemleyebilmek adına lojistik alanında görev yapan iki farklı kişiden yardım alınacak. Eğer çalışmalar planlandığı gibi giderse ürünün sadece beş dakikada detaylı hava kirliliği ve partikül analizi yapabilmesi bekleniyor.