Aylardır 170’den fazla ülkeyi etkisi altına alan koronavirüs, hava kirliliği üzerinde önemli bir seviyede düşüşe neden oldu.

Geçtiğimiz aylarda Çin’in Wuhan kentinde ortaya çıkan ve Covid-19 adı verilen salgın, Türkiye’de dahil olmak üzere 170’den fazla ülkeye dağılarak binlerce can kaybına neden oldu. Dünya geneline yayılan salgını, Dünya Sağlık Örgütü, Pandemi olarak ilan etti. Avrupa Uzay Ajansı’nın uydu görüntülerine göre, koronavirüs pandemisi, endüstriyel aktiviteleri sınırladığından ötürü dünyadaki hava kirliliği seviyelerinin geçiçi olarak düşmesine neden oldu.

Koronavirüs hava kirliliğine olumlu etkisi

ESA’nın Sentinel-5P uydusundan yapılan incelemeler, geçtiğimiz altı hafta boyunca Asya ve Avrupa’daki şehirler üzerindeki azot dioksit (NO2) seviyelerinin geçen yılın aynı dönemine göre daha düşük olduğunu gözler önüne seriyor. Düşüşün en keskin olduğu yerlerden birisi olan 11 milyonluk Wuhan şehri, büyük bir ulaşım merkezi olarak hizmet veriyor ve küresel tedarik zincirlerine araba parçaları ve diğer donanımlar sağlayan yüzlerce fabrikaya ev sahipliği yapıyor.

NASA’ya göre, Doğu ve Orta Çin’deki azot dioksit seviyeleri normalden yüzde 10-30 daha düşük. Çin’in yanı sıra yüksek emisyonlarla mücadele eden Güney Kore‘de de azot seviyesinde ciddi bir düşüş gözlemlendi. Ülke, tüm bölgeleri kilit altına almaktan kaçındı ancak salgına karşı süreci büyük bir titizlilikle takip ediyor.

Dünya geneline bakıldığında en fazla can kaybıyla salgının merkezi İtalya oldu. 9 Mart’ta sokağa çıkma yasağı başladığından beri, Milano ve Kuzey İtalya‘nın diğer bölgelerindeki azot seviyeleri yaklaşık yüzde 40 düştü. Gözlemlenen düşüşteki önemli etkenlerden birisi de salgınla birlikte azalan karayolu trafiğini işaret ediyor.

İngiltere ise, hastalığın yayılması ve hükümetin salgına karşı ilk tepkisi açısından İtalya’nın gerisinde olmasına rağmen, Londra’daki Marylebone gibi sıcak noktalarda, hava kirliliğinde önemli ölçüde azalma kaydetti. Karayolu trafiği İngiltere’de azot emisyonlarının yaklaşık yüzde 80‘ini oluşturuyor. Azot emisyonlarının atmosfere salınımını önlemek konusunda dizel otomobillerin etkisi de çok büyük. Dizel otomobillerin kullanılmaması araç başına ortalama 52 miligram zararlı azot gazının atmosfere salınımı önleyebiliyor. Bu da küresel çapta çok daha büyük bir etki yaratacak.

İlginizi Çekebilir  Koronavirüs karantina günlerinde içinden çıkmak istemeyeceğiniz modüler evler

Leicester Üniversitesi Hava Kirliliği Prof. Paul Monks; Yanlışlıkla, şimdiye kadar görülen en büyük ölçekli deneyi yürütüyoruz. Gelecekte nelerin başarılabileceğini görmemiz için bu bize umut verebilir. Düşük karbonlu bir ekonomiye geçebilirsek, yaşam kalitesinin kötüleşmesini önleyebiliriz.